انواع زغال سنگ، شکل گیری و روش های استخراج

زغال سنگ یک رسوب آلی است که از مخلوط پیچیده ای از مواد تشکیل شده است. بسته به مرحله رشد تکاملی تشکیل زغال سنگ، موارد زیر وجود دارد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زغال چوب

 

مرحله اول ذخیره ذغال

کمی بیشتر از خمیر چوبی است که به شدت تجزیه شده است. ذخایر بزرگ ذغال سنگ نارس در کشورهای اسکاندیناوی و گرینلند وجود دارد. از آنجایی که اساساً به سطح زمین بسیار نزدیک است، می توان آن را مین زد. مشکل پیت این است که تولید واحد حرارتی به ازای هر پوند سوخت سوزانده شده بسیار پایین است.

علاوه بر این، استخراج نواری از نظر اکولوژیکی بسیار مخرب است، مگر اینکه شرکت معدن تلاشی آگاهانه برای احیای حومه شهر انجام دهد. استخراج نواری فرآیند خراش دادن زغال سنگ از سطح بالایی زمین است.

 

مرحله دوم  ذغال سنگ

در توسعه تکاملی زغال سنگ زغال سنگ ایرانی است. زغال سنگ قهوه ای به مقدار زیادی در بخش غربی ایالات متحده یافت می شود. باز هم زغال سنگ در تولید انرژی به ازای هر جرم سوخت کارآمد نیست. اخیراً تلاش های زیادی در زمینه مایع سازی و تبدیل به گاز زغال چوب صورت گرفته است. مایع سازی، لیگنیت را به نفت خام مایع تبدیل می کند.

کارخانه های گازسوز کردن زغال سنگ ساختمانی را به محصولات گاز طبیعی تبدیل می کنند. فرآیند تبدیل بسیار گران است و با هزینه فعلی سایر اشکال سوخت، از نظر اقتصادی غیرممکن است. با این حال، اگر سوخت های دیگر بیش از حد گران شوند، این می تواند یک فرآیند اقتصادی تر باشد. تحقیقات دیگری برای بررسی سایر کاربردهای لیگنیت مانند کود در رشد گیاهان هیدروپونیک انجام شده است. هیدروپونیک استفاده از مواد غذایی حاوی آب به جای خاک در رشد زندگی گیاهی است.

 

فاز سوم در این توسعه زغال سنگ

قیر (زغال نرم) است که یکی از دو مرحله ای است که به عنوان سوخت در تولید نیروی الکتریکی استفاده می شود. فاز چهارم و نهایی منجر به تشکیل آنتراسیت (زغال سنگ سخت) می شود. اگر زغال سنگ آنتراسیت تحت حرارت و فشار بیشتری قرار می گرفت، در نهایت به الماس فشرده می شد.

 

دو دسته بزرگ زغال سنگ و ذغال سنگ نارس

هیومیک رایج تر است و از رسوبات ذغال چوب گردو نارس ناشی می شود که عمدتاً از بقایای آلی تشکیل شده است که “درجا” در محل اصلی خود (خودکار) ته نشین شده اند. ساپروپلیک مشتق شده از قطعات گیاهی مقاوم (آلوکتون) مانند هاگ یا گیاهان آبزی.

 

زغال سنگ ساپروپلیک

می توان بیشتر به زیر تقسیم کرد:

زغال سنگ کانال – عمدتاً از قطعات گیاهی با اندازه یکنواخت (مانند هاگ) تشکیل شده است. برای توسعه زغال سنگ، ذغال سنگ نارس باید دفن و حفظ شود. فرآیند تبدیل ذغال سنگ نارس به زغال سنگ، زغال‌سازی نامیده می‌شود. درجه زغال زایی که صورت گرفته است رتبه زغال سنگ را تعیین می کند.

زغال سنگ عمدتاً از آلژینیت (یک جلبک “ماسرال زغال سنگ” – قطعات گیاهی هیدروژنه شده) تشکیل شده است. پیت نوع ورودی گیاه اصلی، در دسترس بودن مواد مغذی، شرایط آب و هوایی، سطح سطح ایستابی، شرایط pH و Eh همگی به تعیین نوع پیت تشکیل‌شده (و در نهایت زهکشی معدنی که از بستر می‌آیند) کمک می‌کنند. .

ذغال سنگ نارس از رسوب مواد آلی با عرضه محدود اکسیژن تشکیل می شود. محیط های تشکیل ذغال سنگ نارس به طور کلی به عنوان “میرس” شناخته می شوند.

 

لیمنیک ذغال سنگ

میرس ها را می توان به صورت لیمنیک یا پارالیک طبقه بندی کرد: نهشته های پارالیک در زمان رسوب ذغال سنگ نارس، ارتباط هیدرولوژیکی با دریا وجود داشت. میرس ها ممکن است در امتداد دشت های ساحلی یافت شوند. مانند تالاب های سد پشتی، مصب ها و دلتاها. نهشته های لیمنیک – محیط های تشکیل ذغال سنگ نارس جدا شده از دریا (باتلاق ها و دریاچه های داخلی) که قیمت چوب کاملا مناسب و بستگی به نوع آن دارد.

هر بخش از اکوسیستم زمین تورب یا منجلاب ممکن است در ذغال سنگ نارس نشان داده شود، از جمله درختان بزرگ، درختچه های علفی، علف ها، گیاهان آبزی و میکروارگانیسم هایی که مواد آلی را تجزیه می کنند.