انواع زغال سنگ و کاربرد آنها

زغال سنگ برای تولید 40 درصد برق جهان، بیشتر فولاد و سیمان ساختمان‌هایش استفاده می‌شود و هیچ نشانه‌ای از کاهش محبوبیت ندارد. این ماده از مواد آلی قدیمی ساخته شده است که در طی میلیون‌ها سال توسط سنگ‌ها فشرده شده است و انواع مختلفی در سراسر جهان با محتوای رطوبت و ارزش انرژی متفاوت یافت می‌شود، عواملی که تا حد زیادی نحوه استفاده از آن را تعیین می‌کنند.

 

ویژگی های  ذغال سنگ

سوزاندن زغال چوب بیش از هر سوخت فسیلی دیگری دی اکسید کربن تولید می کند که اصلی ترین گاز ساخته دست بشر است که عامل گرمایش جهانی است. کیفیت زغال سنگ با فشار، دما و مدت زمان تشکیل آن تعیین می شود، با قدیمی ترین و سخت ترین زغال سنگ ها خشک تر و پرانرژی تر از ذخایر دمپر جوان تر.

مواد آلی در باتلاق های ذغال سنگ نارس ابتدا طی میلیون ها سال به زغال سنگ قهوه ای یا زغال سنگ تبدیل می شود. در طی میلیون‌ها سال دیگر، زغال‌سنگ به محدوده‌ای تبدیل می‌شود که به عنوان زغال سنگ زیر قیر شناخته می‌شود. سیاه شدن و سخت شدن بیشتر در حین “زغال سازی” زغال سنگ “قیری” یا سخت را تشکیل می دهد. در نهایت، در شرایط مناسب، سخت ترین زغال سنگ، آنتراسیت، تشکیل می شود.

در زیر خلاصه ای از انواع مختلف زغال سنگ ایرانی و موارد استفاده از آنها آورده شده است.

 

زغال‌سنگ‌های با کیفیت پایین

این گونه محصولات نرم‌تر، مرطوب‌تر، کدرتر، خاکی‌تر، محتوای انرژی کمتر. لیگنیت – بیشتر برای تولید برق استفاده می شود. انتظار می رود تقاضا تا سال 2030 سالانه 1 درصد رشد کند.

زغال سنگ نه تنها یک ماده تشکیل دهنده سیمان است، بلکه در مقادیر زیادی برای آتش زدن کوره هایی که مواد مورد استفاده در بسیاری از ساختمان های جهان را پخت می کنند، استفاده می شود. همچنین برای ساخت فیبر کربن مورد نیاز است که برای محصولات قوی و سبک وزن از دوچرخه گرفته تا راکت تنیس استفاده می شود.

قیمت چوب

 

زغال سنگ بخار حرارتی

زغال سنگ بخار حرارتی – برای تولید برق، سیمان و سایر مصارف صنعتی استفاده می شود. انتظار می رود تقاضای زغال سنگ بخار حرارتی تا سال 2030 به میزان 1.5 درصد در سال رشد کند. زغال سنگ کک متالورژی  برای ساخت آهن و فولاد استفاده می شود. انتظار می رود تقاضا تا سال 2030 به میزان 0.9 درصد در سال رشد کند.

آنتراسیت سوزاندن نسبتاً تمیز و سبک وزن به دلیل محتوای انرژی آن اما گران است. اغلب در آتش سوزی زغال سنگ خانگی و مشاغلی که نیاز به سوخت بدون دود دارند استفاده می شود.