چرم شیفر مشهد که موجب تعطیلی مدارس در این شهر شد

احتمالاً باستانی ترین پارچه مورد استفاده بشر، چرم شیفر مشهد یک صنعت جهانی چند میلیارد دلاری است. تقاضا برای کالاهای چرمی در حال رشد است . اما انتقاد از تأثیر شدید زیست محیطی آن که باعث علاقه شدید به جایگزین های پایدار شده است، افزایش می یابد.

چرم پوست حیوانی است که از مو تمیز می‌شود، برای حفظ آن عمل‌آوری می‌شود و سپس با رنگ، برجسته‌سازی یا احساس خاصی تکمیل می‌شود. سپس تولیدکنندگان این محصول را به کفش  و همچنین لباس، لوازم جانبی مد، دکوراسیون داخلی و اثاثه یا لوازم داخلی خودرو تبدیل می‌کنند.

بیشتر چرم ها از حیوانات گاو،عمدتاً گاو، بلکه گوسفند و بز تهیه می شود. بر اساس برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی که در گزارش بورس نساجی در سال 2021 به آن اشاره شده است، در سال 2020 حدود 1.4 میلیارد پوست و پوست حیوانات در تولید چرم جهانی استفاده شده است.

پوست های دیگر در مقیاس بسیار کوچکتر برای کالاهای لوکس استفاده می شوند، مانند مار، تمساح، تمساح، کانگورو، شترمرغ، آهو و ماهی برخی از آنها عمداً برای پوست خود پرورش داده می شوند.

در سال 2020، بازار جهانی کالاهای چرمی حدود 394.12 میلیارد دلار ارزش داشت و تخمین زده می شود که از سال 2021 تا 2028 با نرخ رشد سالانه 5.9 درصد رشد کند. بخش غالب در بازار کالاهای چرمی در سال 2020 کفش با بیش از 47 درصد سهم بود.³

بیش از نیمی از عرضه چرم خام جهان از کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین تامین می شود. چین بزرگترین خریدار و پردازشگر این ماده خام است. با توجه به اینکه این کشور همچنین تولیدکننده و صادرکننده کفش پیشرو در جهان است، جای تعجب ندارد.

همانطور که در حال حاضر انجام می شود، تولید چرم با برخی از مسائل جدی پایداری مرتبط است، به ویژه به عنوان محصول جانبی صنعت گوشت. پرورش گسترده دام اثرات زیست محیطی شدیدی مانند جنگل زدایی، استفاده بیش از حد از آب و زمین و انتشار گاز دارد.

پاکسازی آمازون برای دامداری، از جمله برای چرم، به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. شاخص پایداری مواد هیگ ائتلاف پوشاک پایدار – که تاثیر را تا مرحله ساخت اندازه‌گیری می‌کند – به اکثر چرم‌ها تاثیری 159  می‌دهد.